20 iunie 2014

Sistemele de actionare a franelor (servofrana)


Sistemul de actionare a franelor autovehiculelor trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
-actionare rapida ,timpul de la apasarea pedalei si pana la crearea efortului de franare sa fie scurt,conditie impusa cu precadere automobilelor,care au viteze mari de deplasare;
-sa asigure punerea in actiune a tuturor franelor;
-sa asigure o repartitie corespunzatoare a eforturilor de franare pe roti;
-sa necesite un efort cat mai mic din partea conducatorului pentru punerea in functiune;
-sa fie sigure in exploatare,indiferent de conditiile climatice si de drum;
-sa permita o intretinere si reglare usoara;
-forta de franare sa fie cat mai posibil proportionala cu sarcina dinamica pe roata.
Din punct de vedere constructiv ,sistemele de actionare a franelor se impart in:
-sisteme de actionare mecanica
-sisteme de actionare hidraulica
-sisteme de actionare pneumatica
-sisteme de actionare electrica
-sisteme de actionare combinate
Daca la sistemul de actionare a franelor se foloseste efortul conducatorului,sistemul se numeste cu actionare directa (cazul sistemelor de actionare mecanica si hidraulica).
Franele care folosesc pentru actionarea lor forte exterioare  se numesc sisteme cu servoactiune (sisteme de actionare pneumatica si electrica).
Sistemele care folosesc atat forta conducatorului ,cat si forta data de un servomecanism se numesc sisteme cu actionare mixta.
Sistemul care ne intereseaza pe noi datorita calitatilor sale este sistemul de actionare hidraulic .Principalele avantaje pe care le prezinta sunt:
-permite o usoara repartizare a efortului de franare intre osii,proportional cu sarcina;
-randament ridicat al actionarii;
-repartizarea uniforma a presiunilor pentru fiecare roata
-asigura o proportionalitate intre forta depusa de conducator si forta de franare la roti;
-este total silentioasa;
-prezinta deformari elastice mici;
-constructie usoara si simpla,usor de amplasat pe automobil
-intretinere usoara.
Principiul de functionare al sistemului de actionare hidraulic se bazeaza pe transmiterea fortei de actionare ,exercitata de conducator asupra pedalei ,lichidului inchis in instalatia sistemului si folosirea presiunii dezvoltate in masa lichidului pentru actionarea cilindrilor de frana.La automobilele de clasa mijlocie si mare ,prevazute cu frane cu coeficient de eficacitate redus (frane cu disc),forta conducatorului,aplicata pe pedala de frana ,nu mai asigura o franare suficient de eficace.In acest caz ,datorita acestui fapt ,actionarea hidraulica este asociata cu un servomecanism care asigura o crestere suplimentara a presiunii lichidului din conducte.In functie de sursa de energiei utilizate mai raspandite sunt urmatoarele tipuri de servomecanisme:
-servomecanismul cu depresiune (vacuumatic),care utilizeaza energia depresiuni create in colectorul de admisie al motorului cu aprindere prin scanteie sau de o pompa de vacuum antrenata de motorul automobilului;
-servomecanismul pneumatic,care care utilizeaza energia aerului comprimat ,debitat de un compresor antrenat de motorul automobilului.

actionare hidraulica cu servomecanism vacuumatic
actionare hidraulica cu servomecanism vacuumatic
Sursa foto : autonova.ro


Articole asemanatoare

Sistemele de actionare a franelor (servofrana)
4 / 5
Oleh

Aboneaza-te prin e-mail

Primeste ultimele articole prin e-mail.Introduceti adresa dumneavoastra.