18 noiembrie 2014

Suspensia automobilului


La deplasarea autovehiculelor pe drumuri cu suprafata neregulata, de obicei, viteza nu este limitata de puterea motorului, ci de calitatea suspensiei.
Suspensia autovehiculelor realizeaza legatura elastica intre caroserie si puntile autovehiculelor sau direct cu rotile si are rolul de a proteja incarcatura si organele componente impotriva socurilor, trepidatiilor si oscilatiilor daunatoare cauzate de neregularitatile drumului.
Suspensia autovehiculului cuprinde trei elemente principale:
-elementul elastic
-elementul de amortizare
-elementul de ghidare



suspensie fata
suspensie fata
Sursa foto : autoexpert.ro

Elementul elastic serveste pentru micsorarea sarcinilor dinamice ,rezultate in urma actiunii componentelor verticale ale fortei de interactiune dintre roti si drum,asigurand prin aceasta confortul necesar.In suspensia automobilului se introduc uneori elemente elastice suplimentare ,cum sunt stabilizatoarele ,care au rol de a micsora sau anihila inclinarile laterale pe timpul virajelor.
Elementul de amortizare ,impreuna cu frecarea din suspensie, creaza fortele de rezistenta care amortizeaza vibratiile caroseriei si a rotilor.
Elementul de ghidare asigura posibilitatea unor deformatii elestice corespunzatoare sarcinilor determinand caracterul miscarii rotilor fata de sasiul autovehiculului.
Functiile celor trei elemente principale ale suspensiei pot fi indeplinite de unul si acelasi element sau de elemente diferite.Astfel, la multe autovehicule echipate cu arcuri lamelare longitudinale,acestea servesc nu numai ca element elastic,ci determina cinematica rotilor,transmit toate tipurile de forte si contribuie la amortizarea vibratiilor,datorita frecarii dintre lamele si din articulatii.
Cerinte impuse suspensiei automobilului sunt urmatoarele:
-sa fie elastica si sa functioneze fara zgomot
-sa aiba o constructie simpla si rezistenta
-sa nu permita oscilatia rotilor in plan orizontal
-sa asigure o cinematica corecta a rotilor si o tinuta de drum corecta
-sa asigure transmiterea fortelor de tractiune si a fortelor de franare de la roti la caroserie,daca aceasta functie nu este indeplinita  de dispozitive speciale
-sa execute amortizarea vibratiilor caroseriei si a rotilor
-elementele suspensiei sa aiba durabilitatea corespunzatoare
-sa aiba greutate minima,ceea ce contribui la micsorarea masei nesuspendate  a automobilului.
Suspensiile de automobile se pot clasifica:
-dupa modul de organizare a puntii
-dupa caracteristica elementelor elastice
-dupa tipul elementului elastic
Dupa modul de organizare a puntii,respectiv,dupa tipul elementului de ghidare,suspensiile se impart in doua grupe principale:
-suspensie cu roti dependente 
-suspensie cu roti independente
Suspensia cu roti dependente se intalneste in cazul puntilor rigide ,existand astfel legatura rigida intre rotile din stanga si din dreapta.Caracteristic in acest caz ,este faptul ca deplasarea unei roti in plan transversal se transmite si celeilalte roti.Arcul lamelor este ,in general,elementul elastic al acestui tip de suspensie.
Suspensia cu roti independente inlatura legatura nemijlocita intre rotile automobilului.La ridicarea verticala a rotii,aceasta se poate deplasa in plan transversal,in plan longitudinal sau in ambele plane in acelasi timp.La acest tip de suspensii roata poate fi legata de sasiu cu un singur brat sau cu doua brate.Suspensiile independente inlatura tendinta de vibrare a rotilor din fata ,ceea ce asigura o buna tinuta la drum la viteze mari de circulatie ,permit micsorarea vibratiilor de ruliu,asigurand imbunatatirea conducerii si a stabilitatii.
La unele automobile se intrebuinteaza suspensia independenta pentru rotile din fata si suspensia rigida pentru rotile din spate,iar la altele se utilizeaza suspensia independenta pentru toate rotile.
La autocamioane si autobuze este raspandita ,in general,suspensia cu roti dependente.

tipuri de suspensie
suspensia dependenta si independenta
Sursa foto :autoexcellor.wordpres.com


Dupa tipul caracteristicii elastice ,suspensiile se clasifica in suspensii cu caracteristica liniara si suspensii cu caracteristica neliniara.Elementul elastic al suspensiei se apreciaza cu ajutorul caracteristicii elastice a suspensiei care reprezinta dependenta dintre sarcina verticala pe roata si deformatia suspensiei masurata mijlocit deasupra axei rotii.

Dupa tipurile elementelor elastice suspensiile se clasifica in:
-suspensii cu elemente elastice (arcuri lamelare,elicodale,si bare de torsiune )
-suspensii cu elemente de cauciuc
-suspensii cu elemente pneumatice si hidropneumatice
-suspensii mixte (combinarea a doua sau mai multe elemente elastice ).

Articole asemanatoare

Suspensia automobilului
4 / 5
Oleh

Aboneaza-te prin e-mail

Primeste ultimele articole prin e-mail.Introduceti adresa dumneavoastra.