22 martie 2014

Partile componente ale instalatiei de racire cu lichid


Radiatorul este organul prin intermediul caruia  lichidul cedeaza aerului inconjurator o cantitate de caldura preluata in timpul trecerii prin circuitul de racire al motorului.Dupa felul cum se face comunicarea cu atmosfera ,radiatoarele pot fi de tip deschis sau inchis.
Radiatoarele de tip deschis sunt prevazute cu o teava de preaplin ,care serveste la scurgerea din radiator a surplusului de apa rezultat din marirea volumului acestuia prin incalzire ,la evacuarea vaporilor formati,si in general  la mentinerea  presiunii atmosferice in instalatia de racire
Radiatoarele de tip inchis au orificii de umplere prevazut cu un buson care,printr-o inchidere etansa ,separa interiorul instalatiei de racire de atmosfera .Busonul este prevazut cu o supapa de suprapresiune ,sub care se gaseste montata prin intermidiul unei rondele si al unui nit supapa de depresiune.Supapa este fixata pe scaun prin intermediul unui arc.

radiatorul

Ventilatorul serveste pentru marirea debitului de aer si pentru asigurarea circulatiei aerului prin radiator,cand automobilul sta pe loc cu motorul functionand.
La motoarele automobilelor racite cu lichid  se utilizeaza in special ventilatoare axiale.
La unele motoare ,ventilatorul este antrenat cu intermitenta in functie de temperatura lichidului de racire.Cuplarea si decuplarea ventilatorului se efectueaza automat cu ajutorul unui cuplaj pneumatic sau electromagnetic ,comandat de o supapa termostatica.
In cazul electroventilatoarelor,cuplarea sau decuplarea acestora este comandata de catre un senzor de temperatura montat in radiator.

ventilatorul
ventilatorul

Pompa de lichid are rolul de a imprima lichidului din instalatia de racire viteza necesara pentru a se deplasa in sistemul cu circulatie fortata.
Tinand seama ca numarul de cicluri in circulatia lichidului prin sistemul de racire ajunge la 7-12 ori pe minut ,la motoarele de automobile se monteaza pompe centrifuge.
Pompele centrifuge montate la motoarele de automobile creaza in sistemul de racire o suprapresiune.
La majoritatea motoarelor de automobil ,pompa de lichid este montata pe acelasi arbore  cu ventilatorul ,fiind dispusa de obicei in fata motorului in partea superioara a blocului si actionata de arborele cotit prin intermediul unei transmisii cu curea ,cu roti dintate sau cu lant.

pompa de apa
pompa de apa

Termostatul este organul care dirijeaza circulatia lichidului prin radiator ,avand rol de regulator automat al temperaturii lichidului de racire .
Termostatul este o supapa dubla ,formata din talere active si scaun dublu.Supapa dubla este legata prin tija de catre cilindrul gofrat,in care se gaseste un lichid cu punct de fierbere scazut.Cilindrul gofrat este prins la partea inferioara de corpul termostatului.
Daca motorul este rece ,cilindrul gofrat este strans,iar talerul inchide conducta care duce lichidul spre radiator,dirijandul spre orificii in racordul de admisie al pompei.
Cand motorul se incalzeste ,lichidul din cilindrul gofrat fierbe.Aceasta face ca cilindrul sa se dilate lungindu-se ,ducand astfel la  asezarea talerului pe scaun inchizand orificiile si la ridicarea talerului de pe scaun ,deschizand circuitul spre radiator.Realizarea acestui circuit duce la racirea lichidului pana la temperatura normala  de functionare a motorului.


termostatul
termostatul


Articole asemanatoare

Partile componente ale instalatiei de racire cu lichid
4 / 5
Oleh

Aboneaza-te prin e-mail

Primeste ultimele articole prin e-mail.Introduceti adresa dumneavoastra.